Jeśli trafiłeś na ten artykuł to prawdopodobnie jakiś grafik lub agencja marketingowa prosi Cię abyś wysłał mu logo w formacie wektorowym, a Ty nie masz zielonego pojęcia o czym on do Ciebie mówi. Nie przedłużając – dobrze trafiłeś bo z tego artykułu dowiesz się w czym to słynne logo wektorowe różni się od tego, którym Ty właśnie dysponujesz.

Po co w ogóle ten format wektorowy? Czy to nie jest tylko zwykły kaprys grafika/agencji?

Nie będę się tutaj produkować na temat grafiki wektorowej. W skrócie powiem Ci, że dzięki niej możemy skalować nasze projekty bez żadnej utraty na jakości. Wszystko przez to że grafika wektorowa powstaje przy użyciu krzywych Béziera. Tak to dlatego pewnie nie raz też słyszałeś o takich definicjach jak „projekt w krzywych”, „czcionki w krzywych” itd.

Już pewnie się domyślasz jaki jest główny powód dla którego ktoś prosi Ciebie o logo właśnie w takim formacie? Dzięki niemu ktoś kto zajmuje się przygotowaniem projektu dla Ciebie będzie mógł zastosować Twoje logo w każdym projekcie, a te będzie zawsze w idealnej jakości. 

Na przykładzie logo Pixel Bloga możesz zobaczyć jak będzie wyglądać Twoje powiększone logo, na potrzeby projektu (to na dole). Chyba nie chcesz takiego efektu w druku prawda? Zauważ że pierwsze logo ma ostre krawędzie i jest zdecydowanie bardziej czytelne.

Jakość jednak nie jest jedynym powodem, dla którego warto posiadać logo „w krzywych”. Pliki wektorowe pozwalają na realizację takich materiałów jak gadżety z grawerem laserowym, wycinanie na folii samoprzylepnej i wiele innych.

Wykonanie takiego neonu byłoby niemożliwe bez pliku wektorowego.
fot. Frank Cone

Skąd mam wiedzieć czy logo które posiadam jest w formacie wektorowym?

Zacznę od tego po czym poznać, że Twoje logo na pewno NIE JEST w formacie wektorowym. Jeśli plik z logo, które posiadasz jest w formacie .jpg, .jpeg, .png, .gif to pewnym jest że nie jest to wektor. Są to pliki rastrowe, i jeśli mają niską rozdzielczość to użycie ich w projektach do druku będzie skutkować tym, że będzie ono po prostu nieostre. 

Dobra człowieku, powiedz w końcu jakie są te formaty wektorowe!

Dobra, do meritum. Pliki wektorowe mogą mieć następujące rozszerzenia: .pdf .eps .svg .cdr .ai. Ale uwaga na fejki! Czasami zdarzają się sytuacje gdzie Ci mniej kompetentni graficy zapisują grafiki rastrowe w formacie wektorowym. Wtedy możesz mieć logo które jest w pliku PDF ale tak naprawdę jest tam zaszyty zwykły obrazek. O ile posiadając plik PDF jesteś w stanie sam zweryfikować czy plik faktycznie jest wektorowy, tak do wyświetlenia pozostałych wymienionych formatów grafiki wektorowej potrzebny jest program do jej edycji.

Jak po otwarciu pliku PDF sprawdzić czy jest to wektor? Najprostszym rozwiązaniem jest przeskalować projekt np. kilkaset procent. Jeśli zauważysz, że Twoje logo robi się nieczytelne tak jak widziałeś na przykładzie powyżej, i pojawiają się piksele to znaczy, że masz do czynienia ze zwykłym obrazkiem.

Jestem pewien, że nie mam logo w formacie wektorowym. Co mogę zrobić?

Nic straconego! Dobry grafik, jest w stanie zrekonstruować takie logo, pod warunkiem że projekt faktycznie przedstawia logo, a nie np. przerobione zdjęcie, które klient dumnie nazywa swoim „logo”.

Czy jest to droga usługa? To zależy. Cena może być uzależniona od kilku czynników takich jak stopień skomplikowania znaku, czy też tego czy istnieje konieczność wykupienia licencji na użyte fonty (czcionki).

Czasami może się okazać, że rekonstrukcja takiego logo jest po prostu nieopłacalna. Sam fakt, że nie posiadasz takiego pliku może oznaczać, że stworzenie logo zostało powierzone komuś kto swoją pracę wykonał amatorsko lub zrobiłeś to po prostu sam w jakimś darmowym edytorze. Takie sytuacje często się zdarzają, i rekonstrukcja takiego logo pozbawiona jest większego sensu. Głównie dlatego, że często są to znaki, które nie nadają się do reprodukcji na większości akcydensów reklamowych np. dlatego że mają w sobie zbyt dużo detali.

No dobra podsumujmy w końcu.

Jeśli masz w plik w tych formatach, to twoje logo na pewno nie jest wektorem:

  • JPG
  • PNG
  • GIF
  • JPEG

Jeśli Twoje logo jest, w którymś z formatów powyżej to istnieje spora szansa że dysponujesz wersją wektorową:

  • PDF
  • EPS
  • SVG
  • CDR
  • AI
Napisane przez:Marcin Misiak